Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.
online cashback

Ahad, 28 Disember 2008

Peristiwa pagi 24 Disember 2008

Hidup di perantauan tidak selalunya manis dan biasanya kita akan menghadapi pelbagai cabaran yang tidak diduga. Hemmmm.... pagi 24 haribulan, sehari sebelum Krismas, rumah baru aku di Nottingham telah diserbu oleh sepasukan polis!!! Apa hal ni?? Apa salah aku dan keluarga??

Dalam pukul 7.20am, aku dikejutkan dengan ketukan kuat beberapa kali di pintu tingkat bawah. Aku fikir sapa la yang buat bising pagi-pagi ni lalu aku intai melalui tingkap bilik di tingkat dua. Wow.... ramainya polis di luar! Aku kira dalam 6-7 orang. Buat apa ni?

Maybe diaorang nampak aku mengintai, jadi aku disuruh mereka turun ke bawah dan buka pintu. Alamak, rumah aku rupanya target mereka. Aku bergegas ke bawah dan terpaksa membuka pintu rumah. Dalam fikiran aku, ada pencuri ke dalam rumah aku? MasyaAllah.. risau aku.

Aku buka pintu rumah dan ditanya oleh seorang polis lelaki, berapa orang lelaki yang tinggal di rumah ni? Aku terpingga-pingga pada mulanya. Aku jawab, aku dan my family je. Dia suruh pulak aku tunjuk mana family aku. What happened?

Aku tanpa banyak soal semacam risau apa benda yang berlaku, bergegas membawa mereka ke tingkat atas. Apa lagi, polis-polis ni dalam 5-6 orang masuk ke rumah aku dan semacam mencari sesuatu di segenap ruang rumah aku. Aku tunjukkan mereka di mana wife dan anak2 aku berada. Nasib baik masa ni wife aku pun dah bangun dan tahu ada sesuatu yang berlaku. Jadi dia dah siap2 pakai tudung masa polis tu naik ke tingkat atas. Semua bilik di rumah aku diselongkar, dari dapur sampai la ke tingkat tiga... apa yang korang cari ni?

Aku masih tidak tahu apa yang mereka cari sebenarnya. Selepas diaorg berpuas hati bahawa tiada lagi orang lain yang tinggal di rumah aku ni, aku turun ke ruang tamu bersama mereka. Kata salah seorang dari polis ni, mereka mencari seseorang yang maybe pernah tinggal di rumah ni dulu, yang katanya terlibat dengan 'vandalism'. Kalau ya pun cari orang yang buat 'vandalism', tak kan satu pasukan polis datang serbu rumah orang, macam ada ter***ist (takleh tulis penuh, nanti kena detect, nanti kena serbu lagi!!) pulak. Hampeh betul!! Buat aku terkejut je.

Dah la ketuk macam nak pecahkan pintu, pastu dengan selambanya masuk pakai kasut, ramai2 lak tu. Kurang asam punya polis! Mula tu, risau jugak aku dituduh buat vandalism dalam rumah pasal masa pagi2 ni, ruang tamu rumah aku ni berselerak dan bersepah sikit dengan mainan anak2.

Kejadian ni membuat wife aku rasa fobia di waktu pagi ketika hendak bangun solat subuh. Ye la, first time dalam hidup, polis serbu rumah... Kalau kat Malaysia, rumah 'penjenayah besar' je diserbu tapi di sini, rumah sesiapa saja boleh diserbu. Semoga rakan-rakan lain pun mendapat iktibar dari kejadian ini, dan harapnya bersedia la rumah kita diserbu polis bila-bila masa!!

Tapi aku masih tidak tahu, macam mana rumah aku jadi sasaran mereka? Adakah tenant lama dulu adalah penjenayah or suka buat vandalism. Setahu aku, rumah ni dah lama diduduki oleh orang Melayu. Takkan la orang Melayu yang buat hal. Atau ada mana-mana orang yang buat dajal bagi alamat salah kat polis.

3 ulasan:

  1. perghh dahsyat giler...agak2 la smpi mcm tu.rasenye bukan vadalisme la bang pis.diorg saje pancing sbb tak nak berlaku kekecohan.mesti ade kes kat area situ sbb tu la die geledah..

    BalasPadam
  2. mak oiii..mcm kes wak larik anak org jadiknya..nape polis mcm tu ek?agresif sgt,patutnya before mengeledah umh tu,kenala ckp dulu reasonnya..sib baik takde org yg dtg dr msia duk umh tu,kalau tak panjang pulak cetenya.

    takut dia cek 1 kwasn kot.tak tanya jiran ke?

    BalasPadam
  3. harap anda sekeluarga sentiasa dilindugi Allah SWT.

    BalasPadam

Anda boleh menggunakan 'smiley' di bawah di dalam komen anda (sila taip simbol 'smiley' secara manual..If anda klik tak kan ada apa2 kesan :P )

Blog Widget by LinkWithin