Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.

Jumaat, 25 April 2008

KPT oh KPT...

Assalamualaikum w.b.t....

Hari ni aku agak kecewa dengan KPT kerana disebabkan sebab yang tidak logik, elaun bulan 5, 6 dan 7 aku kemungkinan besar akan lambat masuk dalam 2-3 minggu lagi.... Mengikut jadual, elaun bulan 5, 6 dan 7 akan masuk pada 29 haribulan April ni... Selasa ni... berdasarkan kepada jadual tu maka memang sesuai sangat dengan tarikh untuk aku membayar sewa rumah dan road tax kereta yang baru... Sewa rumah, aku perlu bayar pada 1 haribulan dan roadtax pulak tamat 30 haribulan ni...

Tapi panas yang diharapkan sampai ke petang, tetiba ada ribut petir pada tengaharinya... Sekiranya aku tidak menelefon KPT pada pagi tadi (lebih kurang pukul 3 ptg waktu Malaysia), maka tiada lagi elaun untuk aku untuk bulan 5, 6 dan 7.... Apa ke hal ni, KPT? Buat aku tension pulak.....

Halnya begini.... KPT menganggap aku adalah spouse program UTM, di mana salah seorang daripada suami isteri akan menerima elaun sara hidup sekiranya dua-dua belajar sedangkan isteri aku belum lagi memulakan PhDnya... Untuk kes ini, aku yang tidak menerima elaun sara hidup. Kalau wife aku dah start PhD kira OK la jugak, pasal aku yang akan menerima elaun keluarga... tetapi ni aku seorang je yang dah start belajar... isteri aku masih dalam proses membuat persediaan untuk melanjutkan pelajarannya... Hari ni pun isteri aku ada kursus BTN di Ulu Sepri selama 5 hari. Macam mana KPT nak masukkan elaun kepada wife aku sedangkan dia pun belum daftar lagi. Memang mengarut!!!

Bermacam dugaan yang menimpa ketika berada di luar negara, yang diduga dan tidak diduga. Masalahnya sekarang, macam mana aku ingin membayar sewa rumah, road tax kereta dan survive selama 2-3 minggu ini? Yang pastinya aku terpaksa mengorek duit dari Malaysia (sekiranya ada dan cukup untuk membayar sewa), mencatu makanan dan berjalan kaki selepas 30 haribulan ni.

Kepada penerima biasiswa SLAB dan SLAI, sila check akaun anda di sini. Semoga masalah ini tidak berlaku kepada orang lain.

Wassalam.

Blog Widget by LinkWithin