Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.

Isnin, 4 Februari 2008

Perjalanan ke Sheffield

Pada hari Jumaat lepas (1 Februaari 2008), aku ke rumah Safuan di Sheffield. Safuan ni sahabat aku semasa di UTM, sama pergi BTN dan kursus PA di Melaka tahun lepas. Aku bertolak dalam pukul 3 ptg selepas solat Asar. Asalnya, aku ingat nak pergi sorang-sorang tetapi akhirnya aku mengubah fikiran setelah melihat googlemaps ke Sheffield yang jaraknya dalam 93km dari Lboro.
Aku mengajak Haris sebagai teman sekurang-kurangnya tidak sunyi je semasa perjalanan tu.
Lagipun ni perjalanan jarak jauh aku yang pertama, rasa risau lak kalau berlaku apa-apa di tengah jalan. Tetapi alhamdulillah semuanya selamat.

Aku ingatkan kalau aku bertolak selepas Asar, jem tidak ada di motorway M1 (tak panggil highway pasal takde tol kot), tetapi rupa-rupanya aku silap kerana perjalanan kami yang sepatutnya memakan masa hanya 1 jam 15 minit menjadi lebih 2 jam kerana banyak kenderaan.

Asalnya aku ingin mengisi minyak di BP sebelum motorway tetapi aku fikir harganya mahal lak (£1.059) kalau nak dibandingkan dengan stesen minyak Sainsbury dan Tesco (£1.049). Jadi aku meneruskan perjalanan ke motorway, harap-harap ada R&R (sini dipanggil Services). Alamak, makin mahal la pulak (£1.069), tapi terpaksa isi gak pasal tiada pilihan lain. Kat UK ni, kerajaan tak kawal kot harga petrol ni, depends pada stesen minyak tu nak letak berapa harga kot pasal ada jugak yang memang murah (mahal kalau dibandingkan dengan Msia la) di area seperti Derby...

Lepas keluar je Services tu, mula la jem nya.... banyak tul kenderaan... walhal baru kul 3 lebih... ke diaorg ni balik awal masa hari Jumaat? Or pasal hujan rini? Motorway ni sebijik macam kat Malaysia je, dan rasanya macam lagi bagus kat Malaysia....



Aku selamat sampai dalam kul 515 pm setelah sikit tersesat di bandar Sheffield. Nasib baik aku ada TomTom. Kalau takde TomTom mmg rasanya lagi sesat dan lambat lagi sampai. Tapi Tomtom ni kekadang dia tak update jalan, sampai aku terpaksa pusing-pusing di bandar pasal nak cari jalan alternative...

Blog Widget by LinkWithin