Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.

Jumaat, 14 Disember 2007

Hidup sebagai pelajar bermula

Alhamdulillah, minggu ini maka bermulalah hidup aku sebagai seorang pelajar semula...... setelah hampir 4 semester aku mengajar, maka sekarang aku pula sebagai pelajar... Minggu ini bermula dengan aku berjumpa dengan supervisor aku, Prof Rob Parkin pada hari Isnin, jam 12 tghari. Supervisor aku ini agak sibuk kerana dia adalah Head of School sekarang ini. Kena buat appointment la kalau nak jumpa... tapi akhirnya aku dapat juga berjumpa dengannya setelah 2-3 kali datang ke ofisnya minggu lepas.

Dalam perjumpaan pertama ini, yang mengambil masa lebih kurang 1 jam, dia mahukan aku membiasakan diri dahulu dengan keadaan di sini... dengan cuacanya yang agak sejuk, environment university di sini, dan sebagainya. Memang tidak dinafikan, dia memang supervisor yang baik (my first impression).... syukur alhamdulillah. Mengikut Prof Parkin, centre aku ini memang mempunyai ramai international students, antaranya daripada Malaysia (Najib - UUM) selain daripada aku sendiri, Thailand (Tuss -my partner dalam projek), Pakistan (Khurram Kamal - very nice guy), Bangladesh (Nastara - also good guy), China (Dr Pen),Germany (Michael), Italian, Mexico dan UK sendiri... kira ramai juga foreigner di sini... Dia menyuruh aku mengambil peluang berkenalan dan mengenali mereka dengan lebih dekat dari segi budaya hidup, cara bekerja dan sebagainya. Bukan calang-calang peluang ini...

Pada petangnya, aku berjumpa dengan Miss Jo Mason, yang banyak aku hubungi melalui email sebelum ini. Di sini, dia memberikan segala maklumat yang perlu aku tahu sebagai Research Student, contohnya, Kursus Induksi (department dan University), kad photostat, alatulis, bilik rehat, privileges dan sebagainya. Banyak benda juga yang aku kena belajar lagi sebenarnya. Tapi, semua itu aku akan belajar beransur-ansur.... insyaAllah.

Selepas itu, aku terus ke Holywell Mechatronics Research Centre, walaupun aku tak pasti nak mencari siapa. Di sini, aku berjumpa dengan Tuss, PhD student daripada Thailand yang juga membuat projek yang sama macam aku... kira my partner la ni... Aku diberikan tempat duduk, desktop, diperkenalkan dengan semua orang dan di-brief serba sedikit oleh Tuss... memang baik orangnya.... nice to meet him here.

Pada hari Selasanya, aku berjumpa pula dengan Co-supervisor aku, Prof Mike Jackson. Daripada first impression, tidak dinafikan bahawa dia juga adalah seorang yang baik, walaupun daripada kata students PhD yang lain, dia agak demanding. Tapi bagi aku, dia bagus dan very helpful. Dalam masa ini pun, dia tidak banyak demand untuk aku, just nak aku get familiar dengan environment di sini, sama macam Prof Parkin jugak...

Selepas itu, aku terus ke centre dan meneruskan hidup sebagai pelajar. Tapi keesokannya, aku tidak datang ke centre kerana agak penat hendak berjalan kaki sejauh 5/6 km (dalam 45 minit) dengan cuaca sejuk, selsema, beg berat, hidung berair, lapar dan sebagainya.

Tapi, hari Khamis aku datang semula. Hari ini aku ada discussion dengan Tuss mengenai Human Adaptive Mechatronics. Aku di-brief olehnya serba sedikit daripada apa yang dia tahu... bagus betul begini. Aku suka bekerja berkumpulan begini, sama ketika Master dulu.

InsyaAllah, aku akan menyambung lagi blog ini kemudian. Sekarang dah agak lewat untuk balik, baru pukul 6 ptg, tapi di luar keadaan macam gelap gelita, macam pukul 9/10 mlm di Malaysia.

Blog Widget by LinkWithin