Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.
online cashback

Khamis, 14 Januari 2010

New chapter

Mulai hari ini, insyaAllah blog ini akan lebih berkisar mengenai dua item yang mempunyai kaitan dengan pengajian atau kehidupan aku, iaitu:

i)TODAY ACHIEVEMENT(S) - A

ii)NEW THING(S) DISCOVERED TODAY - D

If takde entry, maknanya takde A dan D dalam hari itu... Hmmm, macam payah juga nak capai ni. Tapi, rasanya ia tidak mustahil jika aku betul-betul 'istiqamah' dalam membuat kerja setiap hari.

Jadi, sebagai permulaan, A untuk hari ini adalah :

1. Aku berjaya menyiapkan sebahagian 'Summary of LR' untuk dibincangkan dengan my THIRD supervisor... Siapakah dia? Teka... Walaupun aku dah masuk tahun ketiga, tetapi rasanya contribution aku perlu dijelaskan semula, memandangkan sekarang ianya menjadi makin kabur atau hilang. Kenapalah agaknya? Kononnya makin banyak tahu, rupanya makin tak tahu! Hhhmmm...

2. Aku berjaya menulis semula blog ini setelah sekian lama tidak memperuntukkan masa berfikir dan menulis secara santai. Harapnya ia akan berterusan sehingga bila-bila. InsyaAllah.


D for today:

1. 'Critical thinking' boleh dipelajari. Melalui buku yang aku baca, terdapat banyak kaedah untuk melatih diri menjadi critical thinker. Bacalah sendiri, senang cerita! Hehe... dalam pengajian aku, critical thinking adalah salah satu kunci kepada kejayaan. Tetapi, sebenarnya bukan senang nak berfikiran kritikal, jika tidak tahu caranya.
p/s: Sila klik link di atas. Cari la kat mana-mana... :P Belilah yang original jika berminat!


2. Benda remeh tetapi boleh menyakitkan jika tidak tahu. Hari ni, aku 'discover' cara berjalan dalam keadaan jalan yang licin akibat hujan turun selepas turunnya salji. Mungkin ianya benda biasa, tetapi jika tidak tahu, boleh terjatuh atau tergelincir, sepertimana terjadi kepada beberapa budak sekolah ketika aku menghantar Aisyah ke playgroup. Kesian mereka, siap jatuh terbaring lagi. Sakit tu dan ada yang menangis lagi :(
Jadi, sebenarnya tidak susah untuk mengelak terjatuh, cuma kita perlu berjalan seperti biasa berhampiran dinding atau pagar, yang mana kita boleh bergantung jika sekiranya hendak terjatuh... If takde dinding, berjalanlah di jalan yang digunakan kereta kerana jalan ini tidak licin. Simple tetapi ramai yang main redah je... hehe



3. Aku discover mengenai nisbah 1.618 dalam kehidupan manusia dan kedudukan Makkah/Kaabah sebagai pusat dunia, sepertimana video ini. MasyaAllah, sesungguhnya Allah Maha Berkuasa menciptakan sesuatu dengan bersebab. Mungkin dengan nisbah ini juga, aku dapat membuat pengiraan bagi masalah yang aku 'sendiri reka' dalam pengajian aku. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda boleh menggunakan 'smiley' di bawah di dalam komen anda (sila taip simbol 'smiley' secara manual..If anda klik tak kan ada apa2 kesan :P )

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X
=(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x(
:-t b-( :-L x( =))

Blog Widget by LinkWithin