Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.
online cashback

Jumaat, 18 Januari 2008

Kursus Induksi Postgraduate Students - Peringkat Universiti

Pada hari Selasa, 15 Jan 2008, telah diadakan kursus Induksi peringkat universiti di Bradgate Room, Edward Herbert Building. Aku turut serta dalam kursus kali ini. Yang bestnya, ada 6 orang Malaysian dalam kursus ini, iaitu aku, abg Murad, abg Nizam, Haris, Kak Jenny dan Mark daripada UTP. Semuanya start bulan December 2007 kecuali Haris yang start bulan Oktober 2007. Ramai jugak tu kalau dibandingkan dengan international students lain antaranya daripada Thailand, Korea Selatan, Jepun, Nigeria dan negara-negara Eropah lain.

Sesampai je selepas mendaftar, kitaorg diberikan sarapan iaitu biskut (suitable for vege) dan kopi/jus. Aku pk maybe untuk permulaan kira OK la makan biskut dulu, harap-harap diaorg bagi makan benda lain masa rehat kul 10 lebih tu, rupa-rupanya makan biskut tu la jugak. Camtu rupanya kat sini, teringat lak dengan Malaysia, kalau ada kursus-kursus ni, pagi-pagi dah makan nasi lemak gitu. Rindu lak nak makan nasi lemak ni.... karipap, teh tarik.... ada sesiapa pandai buat nasi lemak dan karipap kat sini? Nak order ni :P

Nasi baik masa tghari tak makan biskut lagi, ada makanan HALAL dan vege. Tapi bukan nasi la, lebih kepada roti, pizza dan sewaktu dengannya. Kekadang tu fikir, boleh kenyang ke makan benda-benda ni? Tapi terpaksa la, kalau tidak lapar la pulak. Makan je la... Alhamdulillah kenyang gak rupanya.

Bagi aku, kursus ini agak membantu memberi sedikit pendedahan mengenai PhD di Loughborough ni. Walaupun kursus agak lewat diadakan, tetapi agak bermanfaat kepada aku sebagai first timer di overseas ni. Diaorg ni tentang masa memang jaga betul tu, setiap slot diberikan masa yang ngam-ngam tu. Walaupun banyak nak kena tahu, tapi takde lak yang sampai berjela-jela lamanya. Daripada yang jaga register dan handle kursus ni kebanyakannya yang ada title Dr di depan, walhal ada juga yang bergelar Prof tu.

2 ulasan:

  1. abang..mkn biskut kering je ke...ermm

    BalasPadam
  2. Aah hani, makan biskut dgn air kopi je.... sedih betul sini. Tapi baiknya kuran mengantuk sikit, syg.

    BalasPadam

Anda boleh menggunakan 'smiley' di bawah di dalam komen anda (sila taip simbol 'smiley' secara manual..If anda klik tak kan ada apa2 kesan :P )

Blog Widget by LinkWithin