Blog ini adalah luahan hati, perasaan, rasa dan idea ketika berada di UK, bersama isteri dan anak-anak. Kesusahan biasanya mengajar kita lebih matang dan berdikari.
Segala pengalaman yang diceritakan adalah pengalaman sebenar yang mana mungkin tidak semuanya sama bagi setiap manusia. Hayatilah sebagai panduan dan pedoman.
online cashback

Isnin, 28 Januari 2008

Syura Loughborough Part 1

Pada 19/01/2008 (Sabtu), telah diadakan majlis assyura secara gotong-royong. Seawal jam 9 pagi, aku bersama saudara Murad ditugaskan membeli minuman untuk majlis berbuka pada jam 4.24pm. Setelah itu, kami ke rumah saudara Din, di mana kami secara gotong-royong menyediakan juadah assyura dalam 2 periuk besar.

Dua jenis syura yang kami sediakan, satu versi Kak Jue (asal mana ye) dan satu lagi versi ayah mertua saudara Faiz. Versi Kak Jue lebih kurang macam bubuk lambuk tetapi ada dicampurkan sekali kacang. Itu agaknya beza bubur lambuk dan bubur assyura ni kot.

OK, versi ayah mertua saudara Faiz lak, lebih manis dan macam kuih jadinya. Agak sama macam Pantai Timur, cuma tidak berwarna gelap dan tidak dicampurkan daging. Specialnya assyura jenis ni, kami juga memasukkan buah nangka (bentuk ulas dalam tin).

Ini antara video yang BOLEH saya letak di sini kerana ada juga shot yang perlu di'edit' di atas permintaan sesetengah peminat.... hihi

Walaupun jauh daripada tanahair, namun semangat gotong royong tetap ada di kalangan kami.

Saksikan.... video ni di dalam format .divx, maka perlu ada Divx player utk tgk. Gambar agak lawa if dalam format ni. Boleh didownload selepas tengok nanti. Double-click di atas video for full screen.

Maaf kerana tidak sempat untuk memasukkan muzik or sound effect ke dalam video tu. Ada sesiapa yang ada masa free dan berminat, boleh contact nanti....

Persiapan majlis


Kebanyakannya semua warga MML datang memeriahkan majlis


Proses memasak bubur assyura bermula - Satu Periuk Kak Jue dan satu lagi diketuai oleh ayah mertua saudara Faiz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda boleh menggunakan 'smiley' di bawah di dalam komen anda (sila taip simbol 'smiley' secara manual..If anda klik tak kan ada apa2 kesan :P )

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X
=(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x(
:-t b-( :-L x( =))

Blog Widget by LinkWithin